Die Pappel im Wind // Archives & Orbits
2025
Diese Ausstellung versammelt fünf künstlerische Positionen, die sich auf sehr unterschiedliche Weise mit den Themen Ordnung, Bewahrung, Erinnerung und Zeit auseinandersetzen. In Malerei, Skulptur und Fotografie zeigt diese Gruppenausstellung, dass wir Archivare und Archive sind, die sich in ewigen Bahnen bewegen, Fragmente von Erfahrungen ordnen, bewusste Spuren hinterlassen und andere ausradieren.“
Aus der Ankündigung für die Ausstellung „Archives & Orbits“ mit Katja Davar, Flo Maak, Christoph Westermeier, Sonya Schönberger, Christa Näher in der Galerie Bernhard Knaus, April bis Juni 2025.
In der Ausstellung „Archives & Orbits“ zeigt Christoph Westermeier Arbeiten aus der Serie „Die Pappel im Wind“. Die Serie entstand in Zusammenarbeit mit dem Theatermuseum Düsseldorf und dem ehemaligen Kryptonachlass des Tänzers Ernst Heimrath, der durch das Projekt erschlossen und nun öffentlich im Heinrich-Heine-Institut der Landeshauptstadt Düsseldorf eingesehen werden kann.
Ernst Heimrath, 1905-1945 war ein Rheinischer Tänzer und Choreograph, der aus dem Schauspiel kam und seine Verwirklichung im Ausdruckstanz fand. In den 1930er Jahren emergierte er auf Grund des §175 in die Niederlande, wurde aber 1940 während eines Familienbesuchs in Düsseldorf eingezogen und verbrachte die Kriegsjahre in einem westfälischen Fliegerhorst. Am 21. März 1945 kam er während eines Bombenangriffs in einem Einmannbunker ums Leben.
In seinen Briefen und Korrespondenzen spiegelt sich ein verborgenes queeres Leben in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts wider. Er Stand in engem Kontakt mit den Künstlerinnen Ilna Wunderwald und Ellie Unkelbach, dem Schriftsteller Rolf Bongs und dem Maler Werner Heuser.
Für die Arbeit „Die Pappel im Wind“ hat Westermeier die Korrespondenzen transkribiert und in chronologische Reihenfolge gebracht. Aus dem Bildmaterial des Archivs hat er Bildcollagen gemacht, die er mit Fotografien aus dem alten Wohnhaus und dem Garten der Familie Heimrath, seinen kunsthistorischen Vorbildern und Blumenbildern aus den 1920er Jahren kombiniert hat.
2024 gab es eine gleichnamige Ausstellung im Theatermuseum Düsseldorf. Die Arbeiten in der Ausstellung „Archives & Orbits“ sind von 2025 und haben die Größen 84x60 cm bzw. 25x18,5 cm.
Both Archives and Orbits hold fragments of knowledge, history, and the unseen forces that shape them. Just as a piece of rock can be a simple object or something more profound, the artist's studio often documents personal archives that form an intricate topography of lived experiences and material explorations. These are never fixed but spin a delicate dance where information and interpretation trace elliptical paths through time. What distinguishes an archive from a simple collection of things is the deliberate act of selection, arrangement, and preservation—the way we inscribe and map a constellation of things, ideas and forms before they fade. An archive is often a site where meaning is continually reinterpreted, dynamic yet haunted by what it does not contain. Not only a record of the past but also a tool for the future.
This exhibition brings together five artists who reflect very differently on ideas of order, preservation, memory and time. Through painting, sculpture and photographic works, this group exhibition shows that we are both archivists and archives, moving in perpetual orbits, arranging fragments of experience, leaving deliberate traces and erasing others.
From the announcement for the exhibition ‘Archives & Orbits’ with Katja Davar, Flo Maak, Christoph Westermeier, Sonya Schönberger, Christa Näher at the Bernhard Knaus Gallery, April to June 2025.
In the exhibition ‘Archives & Orbits,’ Christoph Westermeier presents works from the series ‘Die Pappel im Wind’ (The Poplar in the Wind). The series was created in collaboration with the Theatermuseum Düsseldorf and the former Krypton estate of dancer Ernst Heimrath, which was made accessible through the project and can now be viewed publicly at the Heinrich Heine Institute in Düsseldorf.
Ernst Heimrath, 1905-1945, was a Rhineland dancer and choreographer who came from the theatre and found his fulfilment in expressive dance.
In the 1930s, he emigrated to the Netherlands due to Section 175, but was drafted in 1940 during a family visit to Düsseldorf and spent the war years in a Westphalian air base. On 21 March 1945, he was killed in a bomb attack in a one-man bunker.
His letters and correspondence reflect a hidden queer life in the first half of the 20th century. He was in close contact with the artists Ilna Wunderwald and Ellie Unkelbach, the writer Rolf Bongs and the painter Werner Heuser.
For the work ‘Die Pappel im Wind’ (The Poplar in the Wind), Westermeier transcribed the correspondence and arranged it in chronological order. He created collages from the archive material, combining them with photographs from the old Heimrath family home and garden, his art historical models, and flower paintings from the 1920s.
In 2024, there was an exhibition of the same name at the Theatermuseum Düsseldorf. The works in the exhibition ‘Archives & Orbits’ are from 2025 and measure 84x60 cm and 25x18.5 cm respectively.
Christoph Westermeier: Die Pappel im Wind III-VI, 2025
Montage of various papers and photograph, 84 x 60 cm | 33 1/8 x 23 5/8 in framed
Christoph Westermeier: Die Pappel im Wind IB-IXB, 2024
Inkjet print on book page, 25 x 18.5 cm | 9 7/8 x 7 1/4 in framed
















Recent