KAPSELRISS
Martin Pfeifle und Christoph Westermeier, 08.07.23, 14:36 bis 22:47 Uhr
2023
Der Ausstellungsraum thematisiert Zwischenzustände in der Kunst und Lagerzustände. Es sollen alternative Erscheinungsformen von Kunstwerken gezeigt werden, indem die Künstlerinnen und Künstler vor die Frage gestellt werden, wann ein Kunstwerk ein Kunstwerk ist und wie es in anderen Ausstellungsformen präsentiert werden kann“.
Für die Ausstellung „Kapselriss“ im Projektraum „Free_port_purgatory“ haben Martin Pfeifle und Christoph Westermeier die Idee eines Lagers als Archiv performativ umgesetzt. In der Mitte des Ausstellungsraumes wurde als erster Akt ein ca. 25x15 cm großes und ca. 30 cm tiefes Loch ausgehoben. An der Wand lehnte der ausgestemmte Betonboden, in einem Eimer war die ausgehobene Erde zu sehen, daneben standen ein sauberer Eimer und ein Sack Zement sowie ein Schild mit Titel und Datum, daneben eine luftdicht verschlossene Kiste, zehn analoge Einwegkameras und eine gedruckte Anleitung für die Arbeit in einer fotografischen Dunkelkammer.
Eine Kamera an der Decke filmte den Raum und übertrug das Bild auf einen Fernseher in den Hinterhof, in dem sich eine Bar für die Besucher*innen befand.
In dem Zeitraum von 14:36 bis 22:47 Uhr am 08. Juli 2023 fotografierten alle Besucher*innen das Happening und dokumentierten die Zusammenkunft mit den Einwegkameras. Um 22:48 Uhr wurden die Kameras in der Box verschlossen, mit einem Zettel versehen, der den genauen Ablauf festhielt, Beton angerührt und das Ganze als Zeitkapsel für die Ewigkeit einbetoniert.
Rückblickend lässt sich der Abend in folgende sechs Akte zusammenfassen:
Akt 1: Der Boden wird aufgebrochen und das Loch ausgehoben.
Akt 2: Die einzelnen Materialien werden entlang der Wand platziert
Akt 3: Von 14.36 Uhr bis 22.48 Uhr fotografieren die Besucherinnen und Besucher mit Einwegkameras die Begegnung. Eine Kamera überträgt den Keller in Echtzeit in eine Bar im Hinterhof.
Akt 4: Beton wird gemischt
Akt 5: Die Einwegkameras, die Anweisungen für die Dunkelkammer sowie Zeit- und Ortsangaben werden luftdicht in einer Kiste verschlossen.
6. Akt: Die Kiste wird in den Boden einbetoniert
Free_port_purgatory (run by Nils Weiligmann and Marlene Glawe) is a 10m² exhibition room in a classic wooden basement, separated from the hallway by a metal mesh door. The dreary basement room is transformed into an exhibition space by smoothly plastered white walls, bright light and a black rubber floor. The room is supposed to stand out from the other storage rooms without losing its function as a storage room. The name of the room is a combination of the words ‘purgatory’ and ‘free port.’ On the one hand, it refers to the state of purgatory, which in Christian mythology describes a kind of intermediate hell, a place of growth and transformation. There, the space is dominated by the state of in-between and uncertainty. On the other hand, it is a reference to the free trade ports where art is traded and stored duty-free. This happens in camera. In such free ports, the cultural value of art is also undermined and the works are reduced to their market value. The works stored there are also in an uncertain space, packed and in a state of in-between.
The exhibition space addresses intermediate states in art and storage conditions. The aim is to show alternative forms of appearance of works of art by confronting the artists with the question of when a work of art is a work of art and how it can be presented in other forms of exhibition’.
For the exhibition ‘Kapselriss’ in the project space ‘Free_port_purgatory’, Martin Pfeifle and Christoph Westermeier have performatively implemented the idea of a warehouse as an archive. In the middle of the exhibition room, the first act was to dig a hole about 25x15 cm in size and about 30 cm deep. The chiselled-out concrete floor was leaning against the wall, the excavated earth was visible in a bucket, next to it stood a clean bucket and a sack of cement, as well as a sign with the title and date. Next to it was an airtight box, ten analogue disposable cameras and a printed set of instructions for working in a photographic darkroom.
A camera on the ceiling filmed the room and transmitted the image to a television in the backyard, where there was a bar for visitors.
Between 2:36 p.m. and 10:47 p.m. on 8 July 2023, all visitors photographed the happening and documented the gathering with the single-use cameras. At 10:48 pm, the cameras were locked in the box, a note was attached to them with a record of the exact sequence of events, concrete was mixed and the whole thing was set in concrete as a time capsule for eternity.
In retrospect, the evening can be summarised in the following six acts:
Act 1: The ground is broken open and the hole is dug.
Act 2: The individual materials are placed along the wall
Act 3: From 2:36 p.m. to 10:48 p.m., visitors take pictures of the encounter with disposable cameras. A camera transmits the cellar in real time to a bar in the backyard.
Act 4: Concrete is mixed
Act 5: The single-use cameras, the instructions for the darkroom and the information about the time and place are sealed in an airtight box.
Act 6: The box is concreted into the ground.
KAPSELRISS Martin Pfeifle und Christoph Westermeier, 08.07.23, 14:36 bis 22:47 Uhr
Free_port_purgatory, Karlsruhe, Deutschland | Germany





























Recent